The Dutch Lit Café

M's girl said:
Hmmm..... moeten we het zo zwart/wit zien? Letterlijk?

Ik ken genoeg landen waar de blanken zich weinig mee bemoeien, en die floriseren nou ook niet bepaald. Kunnen we niet eens stoppen met naar de kleurtjes te kijken? Ik denk dat we landen, mensen en culturen in hun waarde moeten laten en dat de wereld daar alleen maar rijker van wordt.

Tegelijkertijd is dat niet haalbaar als je weet dat wat in onze cultuur als barbaars geldt in een andere cultuur de norm is. Wat is wijsheid? Ik weet het niet.

Ik denk wel stiekum af en toe dat als de wereld méér geregeerd werd door vrouwen, ze er een stuk anders uit zou zien. Vriendelijker. Ik weet niet of dat per sé beter zou zijn, maar dit is het ook niet. Mannen handelen veel te veel vanuit hun eigen denken en voor hun eigen goed en daarbij spelen seks en macht een grote rol. Ik denk echt dat dat anders zou zijn als vrouwen het meer voor het zeggen hadden...

Over het algemeen lijken vrouwen meer uit op gezamenlijkheid en mannen meer op positiebepaling. Zal wel genetisch bepaald zijn. :cool:

Volgens mij komen we al een heel eind als iedereen eens ophield met te denken dat DE waarheid bestaat... en dat zij die dan in pacht hebben.

:rolleyes:

M's girl said:
Hmmm..... moeten we het zo zwart/wit zien? Letterlijk?

Ik ken genoeg landen waar de blanken zich weinig mee bemoeien, en die floriseren nou ook niet bepaald. Kunnen we niet eens stoppen met naar de kleurtjes te kijken? Ik denk dat we landen, mensen en culturen in hun waarde moeten laten en dat de wereld daar alleen maar rijker van wordt.

Tegelijkertijd is dat niet haalbaar als je weet dat wat in onze cultuur als barbaars geldt in een andere cultuur de norm is. Wat is wijsheid? Ik weet het niet.

Ik denk wel stiekum af en toe dat als de wereld méér geregeerd werd door vrouwen, ze er een stuk anders uit zou zien. Vriendelijker. Ik weet niet of dat per sé beter zou zijn, maar dit is het ook niet. Mannen handelen veel te veel vanuit hun eigen denken en voor hun eigen goed en daarbij spelen seks en macht een grote rol. Ik denk echt dat dat anders zou zijn als vrouwen het meer voor het zeggen hadden...
Mijn hoofd is niet helemaal helder, d'r zit nogal veel snot en andere ongerechtigheden in, daarom komen er niet altijd zinnige dingen uit op het moment.

Uiteraard is niets zwart/wit (behalve een gemengd huwelijk ;) )
Maar goed, soms is het goed om de zaken heel erg zwart/wit voor te stellen, is goed voor de discussie. Uiteraard moeten we verder kijken dan onze neus lang is en oppervlakkig gezien is iedereen even goed of slecht.

Over vrouwen aan de macht heb ik niet echt een mening, er zijn er te weinig om een goed beeld te scheppen.

Last edited:
M's girl said:
Precies, elkaar eens wat meer en wat vaker in zijn/haar waarde laten. Maar je moet wel een beetje een op je eiland blijven zitten en niet verder kijken mentaliteit hebben ook. De wereldproblemen zijn te groot maar vooral ook te divers om opgelost te kunnen worden. Dat krijgen we nooit voor elkaar zolang er zoveel verschillende belangen zijn.
Helemaal mee eens, ik vind dat je van de mens an sich moet uit gaan en niet van de grote groep waarin die mens zich bevindt, al doen heel veel mensen dat wel, in hokjes en groepen denken, ik denk niet dat er iemand is die zich daar niet 'schuldig' aan maakt, het is denk ik een ingebakken menselijke eigenschap.
Wereldproblemen... de naam zou suggereren dat het problemen zouden zijn van de hele wereld, die door diezelfde wereld zouden moeten worden opgelost (kijk, daarom is Nederlands nou zo'n lastige taal :D , maar dat terzijde). Het paradoxale is dat de problemen van de wereld door diezelfde wereld die ze heeft veroorzaakt moeten worden opgelost. Sommige landen, zoals Amerika, menen regelmatig dat zij dat wel even kunnen regelen, maar dan stuiten ze steeds weer op culturele verschillen en mensen/regeringen die helemaal niet geholpen willen worden, of in ieder geval niet op hun manier.

Het blijft lastig.

M's girl said:
Wow. Ja, dat kan ik me voorstellen. Nou ja, inderdaad sterkte dan maar. Dus ze hebben de weg naar zijn hart omgelegd? ;)

Zes brandnieuwe snelwegen. Hopelijk. :D

*clears voice*

Ahem ... here I am, M's girl :) ... I've quickly gone throu this thread to realize I remember Dutch way less than the little I thought :D :eek:

M's girl said:
How about the second phrase. Has that ever worked for you? ;)
I'd be a liar if I said it hasn't ... but I guess it was more in the eyes than in the words, so to speak ;)

M's girl said:
And Italian men usually have an advantage there over Dutch guys ;) So good for you.
Ah ... if only it were that simple :rolleyes:

mmm ... koffie is heel goed hier

Back