Je mag één vraag stellen....

Ik ben ook een schrijver tot nu toe vooral coming of age verhalen
en wat dark/eerie materiaal

maar ik lees erg veel, enerzijds ter inspiratie anderzijds omdat het mijn favoriete manier is om de tijd door te brengen

M's girl: als jij een karakter zou kunnen zijn uit een boek, wie zou je dan willen zijn en waarom?
 
Ik ken dat boek niet maar zal t eens gaan checken.

M's girl said:
Ohjee, nu verwacht je een karakter uit de literaire geschiedenis ben ik bang en ik moet zeggen dat er niet één personage is waarmee ik me helemaal kan identificeren, denk ik. Ben ook niet per sé een literaire freak hoewel ik heel veel lees. (Nee, ook weer geen Bouquet-reeks).

Misschien kom ik later met een beter voorbeeld, maar Lisa St. Aubin de Terán spreekt me wel aan. De overeenkomst (hoewel ik niet al haar boeken gelezen heb) is denk ik dat zowel zij als ik al een paar keer onze levens zeer drastisch gewijzigd hebben. Zij heeft op veel plaatsen in de wereld gewoond; ik hield het wat dichter bij huis, maar toch....

In het boek "Een huis in Italië" beschrijft ze met gevoel voor detail en héél véél humor hoe ze haar spullen (en kroost) oppakt om in een vervallen huis in Italië te gaan wonen. Heerlijk. Dat zou ik kunnen zijn; willen zijn!
 
Dit is als vragen aan een vader, wie van zijn tien kinderen het meest dierbaar is

maar

Philip Roth: The Plot Against America

Het complot tegen Amerika handelt over een virtueel gegeven uit de Amerikaanse geschiedenis, namelijk dat de uiterst populaire Charles Lindbergh, inderdaad de luchtvaartheld, daadwerkelijk naar voren werd geschoven als kandidaat voor de Republikeinen in de verkiezingen van juni 1940. Lindbergh was zeer populair onder de Amerikanen, maar had ook sympatieën voor Adolf Hitler en diens opvattingen. Wat als…
In een voor een groot deel autobiografische vertelling, het jongetje Philip Roth vertelt het grootste deel van het verhaal, krijgen we een kijkje in het gezin Roth. Het gezin bestaat uit vader Herman Roth, een hardwerkende verzekeringsagent, moeder Bess, de 12 jaar oude broer Sandy, en de jongste telg: Philip zelf. Het gezin woont in Newark en heeft grote moeite een eenheid te blijven onder de steeds luider wordende stem van Lindberg en zijn aanhangers.
Herman Roth probeert eigenhandig het tij te keren en blijft stug volhouden dat de veranderingen die plaatsvinden niet thuis horen in het Amerika van de jaren ’40. Hij verafschuwt zeer consequent alles en iedereen die te maken heeft met Lindbergh. Of dat nu zijn schoonzus is of de rabbijn, dat deert hem niet. Moeder Bess Roth delft in deze morele starheid van haar man het onderspit. Haar mening wordt in veel gevallen ondergesneeuwd door de meningen van Herman en zoon Sandy. Sandy wordt gerecruteerd voor een eng jeugdproject, waarbij joodse jongens naar plattelandsdorpen gestuurd worden om te werken op de boerderij. Langzaamaan verandert zijn mening in een pro-Lindbergh. “Verdeel en heers” luidt het motto.
De 7-jarige Philip ontgaat veel van de politieke ontwikkelingen in het land. Hij is vooral met kleine (maar uitermate belangrijke) dingen bezig, als zijn postzegelverzameling, de enge kelder en zijn vriendje Seldon. En omdat het vertelperspectief bij Philip ligt, overigens een zeer geloofwaardige verteller, komen de politieke ontwikkelingen ondertussen als mokerslagen aan.
Philip Roth wisselt de ontwikkelingen in het gezin en de concrete gebeurtenissen van de joden in Newark af met de grote politieke gebeurtenissen als toespraken en bezoekjes van Duitse hoogwaardigheidsbekleders aan Lindbergh.

Neil Gaiman
American Gods
griezelroman, 2001
Een beetje vreemd dat in een boek over goden in de VS geen god van de christenen voorkomt, maar wel lekker verfrissend. (Alhoewel je in de hoofdpersoon, met een beetje fantasie en als lezer met een ziekelijke hang naar het christendom, een soort Jezusfiguur zou kunnen zien.)

Neil Gaiman heeft al vaker religieuze motieven gebruikt. Onder andere het ontroerende verhaal over Lucifer "Murder Mysteries", en het hilarische boek Good Omens dat ie schreef samen met Terry Pratchett (bekend van andere religieuze satires, zoals Small Gods).

De goden in American Gods zijn genadeloos. Maar het beeld van "religie uit angst" dat de onnadenkende atheïst van het geloof heeft is niet het beeld dat door Gaiman wordt geschapen. Gaiman gaat terug naar de oorsprong van de goden en godenverhalen, en trekt die verhalen door naar de moderne tijd. De goden zijn machtig, maar de schrijver is machtiger, en uiteindelijk staat deze fantastische vertelling ten dienste van de mens. Voor Gaiman is de godenwereld de afspiegeling van de (soms zeer duistere) menselijke geest, en een onuitputtelijke bron van inspiratie. Als er gegriezeld wordt is dat niet omdat een god de mens aan zich wil onderwerpen, maar omdat de schrijver de lezer diep in de ziel wil raken.

Om dit boek te begrijpen is een beetje (veel) kennis van de Noordse mythologie wel gewenst. Als je daar niet mee bekend bent zou je misschien eerst Ragnarok van Villy Sørensen kunnen lezen, of Den enøyde van Tor Åge Bringsværd. Maar echt noodzakelijk is het ook niet. De meeste fans van Gaiman zullen nauwelijks iets van die mythologie afweten, en toch van dit boek kunnen genieten.

Naast de Noordse mythologische figuren figureren goden, halfgoden en andere demonen uit onder andere de Egyptische mythologie, het Hindoeïsme, Voodoo, Anansi, en nog een stel die ik niet zo snel kon thuisbrengen. Voor de "fans" van religie valt er dus heel wat te smullen.

Dit boek is een meesterstuk van een grootmeester.
 
zo sjiek, en als je iets meer aandoet ;-) (ik weet dat het eigenlijk niet mijn beurt is om de vraag te stellen)
 
als ik een vriendin/vrouw had zou ik wel lingerie voor haar kopen

bij voorkeur van agent provocateur, dat is zo mooi



Volgens mij ben jij zo'n dame die zich erg goed kleedt, mooie bloezen enzo
 
een nieuwe minicooper

niet al te groot dus makkelijk met parkeren
een beetje retro stijl
geen patserbak
en je rijd alles en iedereen eruit
 
M's girl said:
Een minicooper is beslist cool, maar of je iedereen eruit rijdt durf ik te betwijfelen .... (en ik heb niet eens zó veel verstand van auto's ;) )

haha voor mijn gevoel rijd ik er iedereen uit ;-)
 
Vraag aan iedereen

Ik heb een vraag aan iedereen:

Kan je uit het soort verhalen wat iemand hier post afleiden hoe iemand is?
Zo ja, zou iemand mij kunnen omschrijven?
 
Ehm... met verhalen bedoel ik eigenlijk op literotica.com zelf, dus alle erotische hersenspinsels, en geen forumposts.
Mijn fout.
 
Back
Top