The Dutch Lit Café

Voor mij een oude jenever. Doe er maat wat ijs bij.
En vraag ook even of Slavin wat van me wil drinken, enne.......neem zelf ook wat.

Oude jenever met ijs? :eek:
Moet je niet te hard zeggen waar mijn vader bij is (maar ja, hoe groot is die kans hè?).

Slavin, wat wil jij drinken?

Ja joh, lekah.
En wie weet zit ik geregeld bij je pa op de koffie, je weet het niet he.

Slavin heeft niet zo.n dorst denk ik, en jij. Ook niets drinken?

rakeandhoe said:
Ja joh, lekah.
En wie weet zit ik geregeld bij je pa op de koffie, je weet het niet he.
Tsja, stranger things have happened.... :rolleyes:

Maarre, ik wil wel wat drinken hoor. Doe maar een Clairette de Die, lekker. Nu je het zegt..... ik zal er even eentje koud zetten ook. We hebben er gisteren (of vannacht eigenlijk) eentje soldaat gemaakt en dat ging erg goed, dus de stemming zit er in, zeg maar.

rakeandhoe said:
Ik ben een leek, zitten daar bubbels in?
Jazeker.

Quote van de site "De smaak van Frankrijk" :

Clairette de Die
is een van de oudste natuurlijk mousserende wijnen van Frankrijk.
De Champenois waren nog niet eens bezig met hun belletjes toen men al natuurlijk parelende wijnen in Die produceerde. In oude Latijnse teksten wordt al gerefereerd aan deze wijn. De voormalige Keltische bewoners van de streek dompelden de kruiken met nog gistende wijn in het ijskoude water van de bergbeekjes. Hierdoor werd de gisting gestild en ontstond er een natuurlijk parelende, frisse en fruitige wijn, de voorganger van de huidige Clairette de Die.

De Ontdekkers van het aloude proces hebben hun kennis inmiddels gedeeld met vele gebieden in Frankrijk. Zo produceert men inmiddels prachtige Crémants de Bordeaux, de Bourgogne en de Loire.

Clairette de Die Méthode Dioise Ancestrale

In de regel worden mousserende wijnen verkregen volgens de methode traditionelle (of champenoise) De Clairette de die wordt echter gemaakt volgens onderstaande

Méthode Dioise Ancestrale

Twee druivensoorten

Voor de Clairette de Die worden 2 druivensoorten gebruikt, namelijk de Muscat en de Clairette. Deze druiven worden handmatig geoost in een periode van 6 weken vanaf begin september (al naar gelang de hoogte)

Lichte persing
Eerst worden de druiven licht geperst en ondergaan ze de macération pelliculaire.

Vergisting onder zeer lage temperaturen
De eerste vergisting vindt plaats onder zeer lage temperaturen (<4 graden) met alleen de in en op de druiven aanwezige gistcellen De tweede gisting vindt in de kelders plaats gedurende 8 tot 12 maanden.Ook dit geschiedt bij zeer lage temperaturen. Hier verkrijgt de wijn zijn prachtige mouserende karakter en het maximum alcoholpercentage van 7% à 8%.

Proefnotitie
De Clairette de Die is een zeer frisse, licht zoete, aromatische mousserende wijn. Het is een perfect alternatief voor demi sec Champagne. De ideale serveertemperatuur is 5 à 6 graden. Perfect als apéritief of als begeleider bij frisse desserts. Heeft u iets te vieren? Verras uw gasten eens met een prachtige wijn uit Die.​

Errug lekker! Even langs de Hema fietsen en 5,95 meenemen... :p

Moest wel ff wennen toen ik de naam Ariaan hoorde, wilde direct Ariaan Hishi Ali zeggen.
Doe maar een bakkie verkeerd.

rakeandhoe said:
Moest wel ff wennen toen ik de naam Ariaan hoorde, wilde direct Ariaan Hishi Ali zeggen.
Moest ik ook meteen aan denken ja.

Nou ja.... bakkie verkeerd dus .... beschuitje erbij?

wel een schebuitje, maar geen muisjes.
doe er maar een plkje oude kaas op, weing boter aub

Geen muisjes? Tsja, oude kaas is wél heel lekker maar volgens de traditie moeten het muisjes zijn. Rose, in dit geval. ;)

Veel te hard die krengen, en ik ben niet gek op anijs, dus........
Heb trouwens een paar gewldige foto's toegezonden gekregen van Jose Manchado, geweldige fotograaf vindt ik dat.

rakeandhoe said:
Veel te hard die krengen, en ik ben niet gek op anijs, dus........
Heb trouwens een paar gewldige foto's toegezonden gekregen van Jose Manchado, geweldige fotograaf vindt ik dat.
Jose Manchado ken ik niet, is dat erg? En wat voor foto's?

Muisjes zijn wel hard ja, maar ik vind anijs wél lekker. Drink in La Douce ook graag een Pastis zo nu en dan.

Is niet erg, ik zal een paar submitten, okay?
Als je anijs in de vloeibare vorm bekiijkt is er niet zoveel mis mee, maar ik vind ze als zaadjes en als gestampte zaadjes niet zo lekker.

Nummer 4, 6, 10 en de laatste vind ik mooi!

Heb jij foto's ergens op een stock site staan? Trouwens?

Omdat ik weet dat je zelf ook veel foto's maakt.

Was wel benieuwd.... ook van dit soort?

Ja, ook van dit soort.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik wel heel veel foto's van anderen als voorbeeld gebruik. In ieder geval toch vaak de poses.

Geeft toch niks? Dat is je inspiratie. Doe ik ook. Ik maak niet van dat soort foto's maar meer lifestyle dingen enzo. Ik kijk ook heel goed hoe de foto's in de bladen qua compositie zijn enzo en merk dan dat ik later ook probeer eenzelfde beeld te krijgen.

Back