The Dutch Lit Café

Tuurlijk, geen probleem. Ik gooi tegenwoordig wel eens cacaopoeder door de koffie, bijna alsof je warme chocolademelk maakt maar dan dus met koffie. Ook erg lekker. Niet te vaak doen, echter, want is niet écht goed voor de lijn.... :eek:

welke lijn dan?
ik ben die al een jaar of twintig kwijt, hoewel.......ook zwaar zijn is een lijn he.

Precies, haha.

Dat zeg ik ook altijd als ik een taartje wegwerk.... dat ik op die manier druk doende ben mijn lijn te handhaven ;)

rakeandhoe said:
Naar Noorwegen, geweldig.
Je wist waarschijnlijk nog niet dat wij Scandinavisten zijn, vanwege het werk begonnen maar ook in vrije tijd uitgegroeit tot 1 van onze favo bestemmingen.
Welke kant ga je op? Trontheim, Bergen, Hamar, Oslo, Lier?
Ga eens vertellen.

Wat is een Scandinavist? Oh, wacht - dat kan ik natuurlijk ook even Googelen. :eek: Briljante uitvinding is dat toch. :D

Mijn man is Noors en ik ben helemaal gek op Scandinavie. De mensen, de cultuur, de natuur - geweldig. :heart:

We gaan voor mijn bunad. Daar zijn ze al een half jaar mee bezig en ik heb op vrijdagmorgen mijn derde pas-sessie. Hihi. Over ongeveer nog een half jaartje is'ie klaar. De meeste mensen die wij kennen hebben een bunad en de familie van mijn man vond het tijd dat ik er ook een ga dragen. :)

M's girl said:
Ik gooi tegenwoordig wel eens cacaopoeder door de koffie, bijna alsof je warme chocolademelk maakt maar dan dus met koffie.

Haha - dat doet mijn vader ook altijd. Eigenlijk mag hij dat helemaal niet want hij is aan het lijnen. Dan doet hij het stiekum maar mijn moeder ruikt het altijd al van een afstand. Hehe.

Ik ben gek op chocolade melk maar ik krijg migraine van alle bruine chocolades dus ik krijg het maar heeeeeel soms. Zucht. :(

Een bunad, toemaar. Helemaal geintegreerd maar wat belangrijker is, ook nog eens geaccepteerd.

For de aller fleste er bunaden en klesdrakt som forteller om identitet. Selv om noen velger bunad etter utseende, er vår erfaring at de fleste vil ha en bunad som de selv har geografisk tilknytning til. Skal du skaffe deg bunad, så skal du ikke være redd for å stille «dumme» spørsmål om gamle klestradisjoner og bakgrunnen for bunaden. Hos Husfliden får du svar på dine spørsmål om bunad.

Ik ben nog nooit in het hoge noorden geweest, maar ik zou wel eens willen. Noorwegen en Zweden lijken me schitterende landen, maar ik zou er niet hoeven wonen. Als ik emigreer zal het zuidwaards zijn, richting het warme weer. De hele leefstijl die daar dan weer onlosmakelijk mee verbonden is trekt me ook enorm.

Ben het boek "Hollandse Bergen" van Rosa Koelemeijer aan het lezen. Ze schrijft over emigranten in verschillende landen, waaronder Noorwegen. Ze bezoekt een aantal van oorsprong Nederlandse gezinnen in Stordal. Zo las ik dat de Noorse overheid grote subsidies geeft aan buitenlanders die naar Noorwegen komen, het wonen en leven er goedkoop is (terwijl je een schitterend huis hebt met een lap grond er omheen) en je ook bij het opstarten van je business aan alle kanten geholpen wordt, onder andere ook door norsk.nl.

Het grappigst vond ik de vertelling over het autorijles nemen, en hoe er af en toe een extra auto mee gaat zodat je het inhalen kan oefenen. Want de kans dat je in die hoek van Noorwegen überhaupt ander verkeer op de weg tegen komt is (kennelijk) erg klein. Dat verzin je (hier in NL) toch niet?

Ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die snakken naar zo'n leven, maar eerlijk gezegd: ik zou er langzaam dood gaan denk ik. Ik moet wel wat reuring om me heen hebben!

Het leven is er vrij "goedkoop" gezien uit Noors perspectief.
De lonen liggen er hoger als in NL. Voor onze begrippen is het niet echt duur, maar soms kun je je ongelukkig schrikken van gevraagde prijzen.
Scandinavische landen zijn prachtig, maar je moet natuurlijk wel tegen de lange periode van donker kunnen.
Wij hebben kennissen die in de donkere periode wel eens met ons terug rijden om weer een beetje energie (assimilaten) op te doen in ons kikkerlandje.
Zou een mooie optie voor jullie zijn M's.
Zomers in N, Z of Fi, in de winter een zuidelijkere bestemming.

Kabeng... met de deur in huis. Welke dame wil er geile PM-etjes uitwisselen? Just for fun!

Ik wilde hier niet een hele nieuwe topic voor aanmaken dus dan maar even in het midden van het café gaan staan en schreeuwen!

Ik ben meer een slavist, ook al ben ik voornamelijk in Tsjechië ben geweest. In Oost-Europa is alles goedkoop en het bier smaakt er erg goed! Daarnaast is er een rijke cultuur (geweest) en ook de natuur is zeer de moeite waard: daar zijn tenminste nog bossen en bergen.

Ja, ook erg mooie landen in Oost-Europa.
Ik heb zelf wat mindere ervaringen, maar dit terzijde.

Een rijke cultuur is er zeker geweest, maar we weten allemaal wat er de laatste eeuw is voorgevallen in deze landen. Dit heeft zeker zijn weerslag gehad op de burgerbevolking.
De biertjes (pivo) zijn inderdaad van een grote klasse. Vol en aromatisch van smaak.
Laten we niet vergeten dat de benaming 'pils' komt van het dorpje Pils waar de eerste heldere type bieren vandaan kwamen die wij zo goed kennen in de Heineken flesjes.
De prijsstellingen zullen in deze landen de komende jaren naar mijn idee gigantisch gaan aanzetten, misschien maar goed ook om de standaard bij de gewone bevolking wat op te trekken en zo de verschillen te verminderen

M's girl said:
Zo las ik dat de Noorse overheid grote subsidies geeft aan buitenlanders die naar Noorwegen komen, het wonen en leven er goedkoop is (terwijl je een schitterend huis hebt met een lap grond er omheen) en je ook bij het opstarten van je business aan alle kanten geholpen wordt, onder andere ook door norsk.nl.

De Noorse regering heeft een aantal jaar geleden een onderzoek gedaan naar bepaalde nationaliteiten om te kijken welke het beste bij hun zou passen (qua humor en normen en waarden bijv). Uiteindelijk zijn daar o.a de Nederlanders uit gekomen en toen zijn ze hier campagnes gestart om Nederlanders daar te krijgen.

Er zijn daar (vooral in het noorden) hele dorpen die leegstaan omdat de Noorse jongeren daar niet meer willen wonen. Die dorpen willen ze weer bewoond hebben. Nederlanders met bepaalde beroepen (van arts tot timmerman) die daar nodig zijn krijgen ontzettend veel hulp van de Noorse regering om daar naar toe te emigreren. Ze hebben het liefst gezinnen met kleine kinderen zodat ze snel en gemakkelijk kunnen integreren.

Het grappigst vond ik de vertelling over het autorijles nemen, en hoe er af en toe een extra auto mee gaat zodat je het inhalen kan oefenen. Want de kans dat je in die hoek van Noorwegen überhaupt ander verkeer op de weg tegen komt is (kennelijk) erg klein. Dat verzin je (hier in NL) toch niet?

Haha - dat heb ik inderdaad meegemaakt met een vriendin. Grappig is dat.

Ik kan me wel voorstellen dat je daar het inhalen wilt oefenen. Noorwegen bouwt de wegen meestal om een berg heen ipv een tunnel er door heen te maken. Je moet dus vaak op een smalle weg om zo'n berg heen met aan de ene kant een afgrond. Dat vond ik in het begin best eng. Inhalen is helemaal eng!

rakeandhoe said:
Ja, ook erg mooie landen in Oost-Europa.
Ik heb zelf wat mindere ervaringen, maar dit terzijde.

Een rijke cultuur is er zeker geweest, maar we weten allemaal wat er de laatste eeuw is voorgevallen in deze landen. Dit heeft zeker zijn weerslag gehad op de burgerbevolking.
De biertjes (pivo) zijn inderdaad van een grote klasse. Vol en aromatisch van smaak.
Laten we niet vergeten dat de benaming 'pils' komt van het dorpje Pils waar de eerste heldere type bieren vandaan kwamen die wij zo goed kennen in de Heineken flesjes.
De prijsstellingen zullen in deze landen de komende jaren naar mijn idee gigantisch gaan aanzetten, misschien maar goed ook om de standaard bij de gewone bevolking wat op te trekken en zo de verschillen te verminderen

Vertel mij wat... dat laatste is ook een van de belangrijkste redenen waarom ik na mijn middelbare school een half jaar Tsjechisch heb gestudeerd (althans, dat heb ik geprobeerd).
Vooral Tsjechië en Polen hebben vroeger een zeer rijke cultuur gekend, een van de eerste universiteiten van Europa stond en staat nog steeds in Praag. De Bohemen, de westelijke provincie van het land, was ooit groot en machtig, totdat het communisme voorbij kwam en de hele regio richting de afgrond hielp...

Over het bier: de Tsjechen hebben inderdaad het pils uitgevonden, alleen gebeurde dit niet in een plaatsje dat Pils heette, maar in de stad Plzen, ook wel bekend als Pilsen. Vandaar ook Pilsener Urquell of Plzensky Prazdroj zoals dat in het Tsjechisch heet.
Ik zou er graag een keer zonder mijn ouders naar toe willen, om een rondreis of zo te maken.

rakeandhoe said:
...soms kun je je ongelukkig schrikken van gevraagde prijzen.

Haha - ja! Wij schrokken ons dood toen we een keer bij Mc Donalds waren. Een Big Mac was 10 Euro!!! Daar heb je hier een complete maaltijd voor.

Scandinavische landen zijn prachtig...

Absoluut! Ik kan me nog herinneren toen ik voor het eerst een lynx in het wild zag. Geweldig! Verder heb ik orca's, walvissen en ijsberen gezien. En dan is er natuurlijk het noorderlicht. Schitterend. :)

Wat ik wel grappig vind elke keer als we de grens over rijden is dat je daar nog echt van die grenswachters hebt die je auto controleren. Dat doet me denken aan de auto vakanties toen ik klein was.

Edit: Vanwege spelfout in Big Mac :eek:

Last edited:
rakeandhoe said:
Een bunad, toemaar. Helemaal geintegreerd maar wat belangrijker is, ook nog eens geaccepteerd.

For de aller fleste er bunaden en klesdrakt som forteller om identitet. Selv om noen velger bunad etter utseende, er vår erfaring at de fleste vil ha en bunad som de selv har geografisk tilknytning til. Skal du skaffe deg bunad, så skal du ikke være redd for å stille «dumme» spørsmål om gamle klestradisjoner og bakgrunnen for bunaden. Hos Husfliden får du svar på dine spørsmål om bunad.

Die van mij gaat er zo uitzien. :cathappy:

Attachments

• bunad.jpg
    bunad.jpg
    8.3 KB · Views: 97
slavin said:
Die van mij gaat er zo uitzien. :cathappy:
Mooi hoor... is dat nou iets dat je hier (in NL) ook gaat dragen, of is het dan speciaal voor als je daar bent?

M's girl said:
Mooi hoor... is dat nou iets dat je hier (in NL) ook gaat dragen, of is het dan speciaal voor als je daar bent?

Een bunad is echt alleen bedoeld voor speciale gelegenheden zoals bijvoorbeeld de nationale feestdag (17 mei), een huwelijk of een communie (en dan hoeft het ook niet hoor - maar veel mensen die wij kennen doen het wel). Hier in Nederland zal ik hem alleen dragen als we naar Noorse bijeenkomsten gaan. :)

M's girl said:
Er is dus een soort Noorse Club in Nederland?

Ja - erg leuk. :)

Verder is er bijv ook de Noorse Zeemans kerk in Rotterdam waar regelmatig leuke dingen te doen zijn. Het is een soort ontmoetingsplek voor Noren die in Nederland wonen en hun familie. Heel gezellig. :)

Inderdaad zijn er in Rotterdam verschillende zeemanskerken. Zweedse, Finse en Noorse. Erg leuk om rond de kerst heen te gaan. Er worden dan veel traditionele producten aangeboden als Kerstham, peppar koek, enz.
Maar ook kleding en kerstversiering.
Moeten jullie beslist eens doen.

rakeandhoe said:
Inderdaad zijn er in Rotterdam verschillende zeemanskerken. Zweedse, Finse en Noorse. Erg leuk om rond de kerst heen te gaan. Er worden dan veel traditionele producten aangeboden als Kerstham, peppar koek, enz.
Maar ook kleding en kerstversiering.
Moeten jullie beslist eens doen.

Ja, wij gaan dus meestal naar die van Rotterdam. Harstikke leuk is dat. :)

Wij zijn ook via een van die kerken door een Noorse dominee getrouwd en je kunt er altijd terecht als je vragen hebt over hoe bepaalde Noorse/Nederlandse regels werken mbt de belasting bijv.

Back