Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
rakeandhoe said:Naar Noorwegen, geweldig.
Je wist waarschijnlijk nog niet dat wij Scandinavisten zijn, vanwege het werk begonnen maar ook in vrije tijd uitgegroeit tot 1 van onze favo bestemmingen.
Welke kant ga je op? Trontheim, Bergen, Hamar, Oslo, Lier?
Ga eens vertellen.
M's girl said:Ik gooi tegenwoordig wel eens cacaopoeder door de koffie, bijna alsof je warme chocolademelk maakt maar dan dus met koffie.
M's girl said:Zo las ik dat de Noorse overheid grote subsidies geeft aan buitenlanders die naar Noorwegen komen, het wonen en leven er goedkoop is (terwijl je een schitterend huis hebt met een lap grond er omheen) en je ook bij het opstarten van je business aan alle kanten geholpen wordt, onder andere ook door norsk.nl.
Het grappigst vond ik de vertelling over het autorijles nemen, en hoe er af en toe een extra auto mee gaat zodat je het inhalen kan oefenen. Want de kans dat je in die hoek van Noorwegen überhaupt ander verkeer op de weg tegen komt is (kennelijk) erg klein. Dat verzin je (hier in NL) toch niet?
rakeandhoe said:Ja, ook erg mooie landen in Oost-Europa.
Ik heb zelf wat mindere ervaringen, maar dit terzijde.
Een rijke cultuur is er zeker geweest, maar we weten allemaal wat er de laatste eeuw is voorgevallen in deze landen. Dit heeft zeker zijn weerslag gehad op de burgerbevolking.
De biertjes (pivo) zijn inderdaad van een grote klasse. Vol en aromatisch van smaak.
Laten we niet vergeten dat de benaming 'pils' komt van het dorpje Pils waar de eerste heldere type bieren vandaan kwamen die wij zo goed kennen in de Heineken flesjes.
De prijsstellingen zullen in deze landen de komende jaren naar mijn idee gigantisch gaan aanzetten, misschien maar goed ook om de standaard bij de gewone bevolking wat op te trekken en zo de verschillen te verminderen
rakeandhoe said:...soms kun je je ongelukkig schrikken van gevraagde prijzen.
Scandinavische landen zijn prachtig...
rakeandhoe said:Een bunad, toemaar. Helemaal geintegreerd maar wat belangrijker is, ook nog eens geaccepteerd.
For de aller fleste er bunaden en klesdrakt som forteller om identitet. Selv om noen velger bunad etter utseende, er vår erfaring at de fleste vil ha en bunad som de selv har geografisk tilknytning til. Skal du skaffe deg bunad, så skal du ikke være redd for å stille «dumme» spørsmål om gamle klestradisjoner og bakgrunnen for bunaden. Hos Husfliden får du svar på dine spørsmål om bunad.
Mooi hoor... is dat nou iets dat je hier (in NL) ook gaat dragen, of is het dan speciaal voor als je daar bent?slavin said:Die van mij gaat er zo uitzien.
rakeandhoe said:In 1 woord, PRACHTIG!!
Misschien dat ik iets be-vooroordeeld ben. Haha.
M's girl said:Mooi hoor... is dat nou iets dat je hier (in NL) ook gaat dragen, of is het dan speciaal voor als je daar bent?
M's girl said:Er is dus een soort Noorse Club in Nederland?
rakeandhoe said:Inderdaad zijn er in Rotterdam verschillende zeemanskerken. Zweedse, Finse en Noorse. Erg leuk om rond de kerst heen te gaan. Er worden dan veel traditionele producten aangeboden als Kerstham, peppar koek, enz.
Maar ook kleding en kerstversiering.
Moeten jullie beslist eens doen.