The Dutch Lit Café

En? Smaakte 'ie'? Ik heb er al weer eentje achter de kiezen. Lekker hoor. Iemand nog wilde plannen voor het weekend? Ik niet. Agenda is leeg, heerlijk! Vriendje ligt nog slaap in te halen. Als het een beetje droog blijft verder (we hadden net een piepklein plensbuitje) is het straks misschien perfect weer voor een herfst-boswandeling.

Wie kan ik nog iets inschenken?

Wy heben wel eens Irish soda bread gebakken. gewoon even Googelen en instructies opvolgen. Belangryk is dat je niet te sterke bloem gebruikt. omdat het recept de "slechte" kwaliteid ierse tarwe nodig heeft die her klimaat met zich brengt. Ook is dit hand werk, maar je moet er een beetje gevoel voor hebben. en te hard door kneden is niet goed. Het brood zelf is heerlyk. En het is snel en makkelyk te maken.

realwanderer said:
Wy heben wel eens Irish soda bread gebakken. gewoon even Googelen en instructies opvolgen. Belangryk is dat je niet te sterke bloem gebruikt. omdat het recept de "slechte" kwaliteid ierse tarwe nodig heeft die her klimaat met zich brengt. Ook is dit hand werk, maar je moet er een beetje gevoel voor hebben. en te hard door kneden is niet goed. Het brood zelf is heerlyk. En het is snel en makkelyk te maken.

Grapjas :D

Dat bedoel ik nou. Ik kan best koken en draai mijn hand niet om voor een warm/koud buffet voor 70 man of een viergangendiner (thuis) voor een stuk of 12 man, vanuit mijn (eigenlijk veel te kleine) keukentje! Veder heb ik meer dan 300 kookboeken op de planken staan, maar dat zegt op zich niets natuurlijk. Ze dienen, in mijn geval, voornamelijk als inspiratiebron om verder niet al te letterlijk op te vatten! En daar zit 'm de kneep een beetje denk ik...

Ik heb boeken zat met recepten voor de heerlijkste broden erin. Sterker nog; ik heb ook twee kookboeken die alleen maar over brood bakken gaan. Maar bij mij werkt het altijd een beetje zo dat ik het beter een keer onder goede begeleiding kan doen dan twintig recepten bestuderen.

Want wat is precies een niet te sterke bloem? En het ene recept zegt 20 minuten het deeg kneden en het volgende recept praat over 5 minuten. En dan het wonder van het rijzen/rusten onder de juiste temperaturen en precies de juiste tijd. Het klinkt mij allemaal een beetje souffle achtig. Zo van: alles kan fout gaan als je alles goed doet :D

Haha, ik heb vorige week alles in huis gehaald wat ik dacht nodig te hebben. Mijn veel te kleine keuken staat vol met pakken en zakken meel en bloem en gist enzo. En nu? Ben ik als de dood dat ik het fout ga doen. Nam heel enthousiast (ook) zakken Broodbakmix Italiaans Donker (klinkt goed he?) van "Molen De Krijgsman" (fabrikant) mee met bakrecept achterop. Maar wacht eens even? Huh? Kies voor een lang bakprogramma? Ohjee, het is voor in de broodbakmachine! :eek:

En nu dus? Kan ik het nou wel of niet gebruiken buiten de broodbakmachine om? Want dat staat er niet bij natuurlijk! Ik heb de benodigde props hoor: grote oven, broodbakblikken en de hele reutemeteut. Maar dat hele kneed en rijsproces is een groot mysterie voor mij! :eek:

Hellup!

Iemand iets drinken dan eerst maar?

M's girl said:
Grapjas :D

Dat bedoel ik nou. Ik kan best koken en draai mijn hand niet om voor een warm/koud buffet voor 70 man of een viergangendiner (thuis) voor een stuk of 12 man, vanuit mijn (eigenlijk veel te kleine) keukentje! Veder heb ik meer dan 300 kookboeken op de planken staan, maar dat zegt op zich niets natuurlijk. Ze dienen, in mijn geval, voornamelijk als inspiratiebron om verder niet al te letterlijk op te vatten! En daar zit 'm de kneep een beetje denk ik...

Ik heb boeken zat met recepten voor de heerlijkste broden erin. Sterker nog; ik heb ook twee kookboeken die alleen maar over brood bakken gaan. Maar bij mij werkt het altijd een beetje zo dat ik het beter een keer onder goede begeleiding kan doen dan twintig recepten bestuderen.

Want wat is precies een niet te sterke bloem? En het ene recept zegt 20 minuten het deeg kneden en het volgende recept praat over 5 minuten. En dan het wonder van het rijzen/rusten onder de juiste temperaturen en precies de juiste tijd. Het klinkt mij allemaal een beetje souffle achtig. Zo van: alles kan fout gaan als je alles goed doet :D

Haha, ik heb vorige week alles in huis gehaald wat ik dacht nodig te hebben. Mijn veel te kleine keuken staat vol met pakken en zakken meel en bloem en gist enzo. En nu? Ben ik als de dood dat ik het fout ga doen. Nam heel enthousiast (ook) zakken Broodbakmix Italiaans Donker (klinkt goed he?) van "Molen De Krijgsman" (fabrikant) mee met bakrecept achterop. Maar wacht eens even? Huh? Kies voor een lang bakprogramma? Ohjee, het is voor in de broodbakmachine! :eek:

En nu dus? Kan ik het nou wel of niet gebruiken buiten de broodbakmachine om? Want dat staat er niet bij natuurlijk! Ik heb de benodigde props hoor: grote oven, broodbakblikken en de hele reutemeteut. Maar dat hele kneed en rijsproces is een groot mysterie voor mij! :eek:

Hellup!

Iemand iets drinken dan eerst maar?

Ja eerst maar even een bakkie. mmmm
Dan geen paniek, als je Irish soda bread wil bakken. En dat kan ik echt aanbevelen. Met sterke tarwe bedoel ik nu juist die Italiaanse super tarwe type "0" harde tarwe waarme je de beste pasta kan maken. Die moet je dus niet hebben. Ook als er staat dat het brood deeg is, niet nemen. Voor Irish soda bread moet je Type "00" hebben, oftewel wat je voor begravenis cake gebruikt. En het deeg moet een slappe hap zyn dat net inelkaar gevouwen is zodat wel alle ingedienten gemengt zyn, maar niet door gekneed. Het kan zo de oven in, je hoeft het niet te laten ryzen. (alweer een voordeel). En het resultaat is om te watertanden. Byna even lekker als beffen :p OK toegegeven het is een klef woord, en de vergelyking gaat mank, maar je begrypt wat ik bedoel en dit is tenslotte nog steeds Literotica en niet een kook clubje.

Begrafenis cake? Type 00? Ik zie nergens een type op staan. En begrafenis cake heb ik nog nooit gemaakt. Ik dacht dat ze begrafenis cake altijd uit een plasticje bij zo'n supermarkt haalden.... klef en week zoetig, jech!

Ja maar zelfs daar zit meel in. Als je dus tarwe meel koopt zou je een type aanduiding moeren hebben. Type "00" soft weat die moet je hebben. Type "0" durum weat niet goed voor Irish soda bread. (wel goed voor pasta) Zo zit het nu eenmaal.

Zo nu heb ik wel behoefde aan een borrel.

Attachments

• Farina2.jpg
    Farina2.jpg
    2.2 KB · Views: 76
Last edited:
M's girl said:
Begrafenis cake? Type 00? Ik zie nergens een type op staan. En begrafenis cake heb ik nog nooit gemaakt. Ik dacht dat ze begrafenis cake altijd uit een plasticje bij zo'n supermarkt haalden.... klef en week zoetig, jech!

Nederlands meel kent geen type aanduiding. Gewone patentbloem is prima.
De kwaliteit van het meel bepaalt hoeveel vocht het opneemt, dus altijd je ogen gebruiken. Nooit al het vocht uit het recept er in 1x bijdoen.
Rijzen doe je al naar gelang de temperatuur buiten/binnen ... meestal een uur totdat de hoeveelheid zo'n beetje verdubbeld is. Nog een keer stevig doorkneden en een half uurtje laten narijzen. Staat er niet altijd bij, maar ik doe het wel.
Gist gaat werken door er een paar korrels suiker bij te doen, kan helpen. Ook als je hartig brood maakt, gewoon doen.

Voor gewoon brood moet het deeg elastisch zijn, beetje veren dus als je erin duwt.
Plakt het teveel aan je handen, beetje bloem erbij. Niet te benauwd hoor, doe ik ook niet.

Ik zou zelf gewoon dat pak voor de machine gebruiken en lekker in de oven doen.

Trucje: schaaltje water op de bodem van de oven zetten tijdens het bakken, wordt de korst knapperiger van.

En controleren of het brood gaar is: op de onderkant kloppen, dan moet het hol klinken.

:cool:

E's Toy said:
pffff doe mij maar een biertje, heb ik wel nodig na vandaag

Lucht je hartje voor een kwartje. LOL
Neem maar een biertje van mij.

En ik wil wel koffie.

:D

BT, bedankt voor de tips! Ik moet ook gewoon wat proberen; mislukt het, dan mislukt het. Ik weet eigenlijk niet waarom ik soms de meest ingewikkelde dingen zonder te veel nadenken op mijn schouders neem en bij de simpele dingen drempelvrees heb.... :eek:

Waar ik ook heel erg in geinteresseerd ben is platte, gevulde broden maken. Ofwel broden met toppings, zoals tomaat, uien, kappertjes en dat soort. Ik las ook dat je brooddeeg voor pizaabodems kan gebruiken. Moet ik allemaal nog uitproberen.

E's, what's up? Zullen we met koffie beginnen?

M's girl said:
BT, bedankt voor de tips! Ik moet ook gewoon wat proberen; mislukt het, dan mislukt het. Ik weet eigenlijk niet waarom ik soms de meest ingewikkelde dingen zonder te veel nadenken op mijn schouders neem en bij de simpele dingen drempelvrees heb.... :eek:

Waar ik ook heel erg in geinteresseerd ben is platte, gevulde broden maken. Ofwel broden met toppings, zoals tomaat, uien, kappertjes en dat soort. Ik las ook dat je brooddeeg voor pizaabodems kan gebruiken. Moet ik allemaal nog uitproberen.

E's, what's up? Zullen we met koffie beginnen?

Als ik zelf pizza's maak, gebruik ik brooddeeg met oregano erdoor.

:nana:

Black Tulip said:
Als ik zelf pizza's maak, gebruik ik brooddeeg met oregano erdoor.

:nana:

Maar maak jij je brooddeeg from scratch of uit een pak [duikt, just in case this als een insult opgevat wordt :D ]

Lekker, met oregano erdoor, jammie.

Hmmm, is meestal zo he?

Oke, binnenkort maar eens de stoute schoenen aantrekken dan!

Misschien komt mijn angst van de keer dat ik zelf probeerde platen (die pannekoeken voor de de roti) te maken. Recept lag klaar. Alle juiste ingredienten bij elkaar geraapt en toen ging ik mixen en kneden. Al snel werd mijn deeghoop een grote kauwgombal. Oke, beetje meer meel erbij. Werkte niet. Nog wat erbij (het moest droger - toch - was mijn idee) maar wat ik ook deed: het bleef een kauwgombal, die ik zelfs met grote moeite van mijn handen kreeg toen ik het opgaf en de bal in de vuilnisbak probeerde te deponeren. Dat was nog een hele klus.... :eek:

Niet zo'n succes dus, alles bij elkaar. De roti-vulling was prima gelukt. Ik heb de volgende dag maar een stapeltje 'platen' gekocht... :rolleyes:

Back