The Dutch Lit Café

Black Tulip said:
Zal nu eerst even lezen wat M's gepost heeft.

Dit gaat me nogal aan het hart, een van mijn keuzevakken was hulpverlening bij kindermishandeling.

:mad:

ok, gelezen.

Je hoeft niet zelf in te grijpen. Daarvoor bestaat het AMK = algemeen meldpunt kindermishandeling.

Je kunt bellen en om advies vragen. Uitleggen wat de situatie is en het mag zelfs anoniem als je bang bent voor represailles.
Je kunt ook bellen en een melding maken, soort van aangifte doen. Ze leggen je precies uit hoe en wat. Ze zijn ervoor!

Als je meer wilt weten, vraag gerust.

Even voor de duidelijkheid. Het rijtje vormen van kindermishandeling:

• lichamelijke mishandeling
  • geestelijke mishandeling
  • sexuele mishandeling
  • pedagogische verwaarlozing
  • lichamelijke verwaarlozing
  • affectieve verwaarlozing

Black Tulip said:
Heb de oorspronkelijke tekst niet gelezen, maar dit is pertinent onjuist!

Een van de vormen van erkende kindermishandeling is pedagogische verwaarlozing, een andere is psychische mishandeling, affectieve verwaarlozing enz.

Dat zijn maar woorden. In Nederland denken we vaak dat als we voor iets een mooie vakterm bedenken, we het probleem aan het aanpakken zijn. In hoeveel gezinnen denk je dat de kinderen doodongelukkig zijn, 'pedagogisch verwaarloosd' worden enz.? Hebben de instanties daar enig zicht op of enige mogelijkheid om daar iets aan te doen?

lastmanonearth said:
Dat zijn maar woorden. In Nederland denken we vaak dat als we voor iets een mooie vakterm bedenken, we het probleem aan het aanpakken zijn. In hoeveel gezinnen denk je dat de kinderen doodongelukkig zijn, 'pedagogisch verwaarloosd' worden enz.? Hebben de instanties daar enig zicht op of enige mogelijkheid om daar iets aan te doen?

Wel, dat is het probleem natuurlijk. Er zullen zát gezinnen zijn waarbij dat aan de orde is, maar het te subtiel is (of te veel binnenshuis blijft) om op te vallen. Dan wordt het al een stuk lastiger er iets aan te doen.

En soms zijn de dingen zo in your face dat je er gewoon niet meer omheen kan, zoals hiernaast! Ik heb wel eens gedacht om opnames (geluid) te maken. En weet je wat? Daar hoef ik niet eens ramen of deuren voor open te zetten, zo erg is het. Maar het gaat er vooral ook om wát er tegen die kinderen geshreeuwd wordt. De vader is meestal helemaal, maar dan ook helemaal, out of control. Die krijgt zelf nog eens een hartverzakking van zijn eigen geschreeuw. En als dat nou één keer gebeurt....? Het zou mijn kerel niet wezen, maar ja..., maar het gebeurt hiernaast elke dag. Het geschreeuw en getier gaat maar door. Een man met een IQ van noppes die zijn 10-jarige zoon werkelijk toeblèrt of hij zelf denkt dat hij goed bij zijn hoofd is. Die hem keer op keer toeschreeuwt dat het een gore klootzak is.

Dat is..... die paar uur per dag (meestal 's avonds laat en soms op zondag) als hij wél thuis is hè?

Aan tafel (ze eten, net zoals wij, ook wel eens in de tuin, dus dan hoor je dat soort dingen) worden de opmerkingen en vragen van de kinderen genegeerd. Uiteindelijk krijgen ze dan met moeite (na eerst een kwartier doodgezwegen te zijn) een "houd je bek" meestal gevolgd door een "eet je vreten op anders kan je naar boven en naar bed". Als ze daardoor gaan huilen kunnen ze alsnog vertrekken. Naar boven dus. Dan spoken ze de hele avond boven rond en wordt er vanaf beneden af en toe iets naar boven gekrijst. Voornamelijk de vraag of ze met een stuk hout naar boven moeten komen. Ik geloof (werkelijk) dat dat alleen maar een dreigement is, maar wat zou jij denken als je 5 of 10 was?

In hoeveel gezinnen denk je dat de kinderen doodongelukkig zijn, 'pedagogisch verwaarloosd' worden enz.? Hebben de instanties daar enig zicht op of enige mogelijkheid om daar iets aan te doen?

Niet zolang wij allemaal de andere kant opkijken.
Dit is niet zomaar een verhaaltje. Ik heb een tijd gewerkt bij wat toen nog de vertrouwensarts voor de kindermishandeling heette.

Je hebt gelijk, er gebeuren de vreselijkste dingen.
Maar als je je mond niet opendoet, stopt het in ieder geval niet.
Kinderen hebben het recht op bescherming van een volwassene, en als dat niet hun ouders zijn, dan anderen in de omgeving.

Dat betekent overigens niet dat je zelf de strijd moet aangaan. Daar zijn dus de professionals van het AMK voor. Die zoeken eerst uit of de melding klopt, via school, huisarts en eventuele hulpverlenende instanties die al contact hebben.

:(

M's girl said:
Wel, dat is het probleem natuurlijk. Er zullen zát gezinnen zijn waarbij dat aan de orde is, maar het te subtiel is (of te veel binnenshuis blijft) om op te vallen. Dan wordt het al een stuk lastiger er iets aan te doen.

Dat is de grote onrechtvaardigheid. Je kan kinderen niet beschermen tegen hun eigen ouders. Die kinderen zijn tot die ouders veroordeeld. Alle anonieme meldpunten ten spijt.

lastmanonearth said:
Dat is de grote onrechtvaardigheid. Je kan kinderen niet beschermen tegen hun eigen ouders. Die kinderen zijn tot die ouders veroordeeld. Alle anonieme meldpunten ten spijt.

Sorry, ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk heb je maar 1 paar biologische ouders, maar als het niet anders kan hebben we in Nederland de kinderbescherming. Misschien niet altijd even elegant in hun optreden, maar je kunt kinderen dus wel degelijk beschermen tegen hun eigen ouders. Daar hebben we de Raad voor de Kinderbescherming voor.

lastmanonearth said:

Ik lees net, gelukkig, iets anders. Misschien was dat zo en is het nog te vaak zo, maar zoals BT zegt: als niemand er iets aan doet dan zal het ook altijd zo blijven. En dat zou vreselijk zijn. Denk je, overigens, dat alleen díe kinderen de dupe zijn? Veel van hen groeien op met een heel vertekend beeld van de wereld, van relaties en verantwoordelijkheden. Die kinderen kan je zo doorsturen naar de uitkeringsinstanties als je mazzel hebt. En anders direct naar een gevangenis of jeugdzorg. Dat moet je eerder (willen) aanpakken!

Kinderen zijn tot hun ouders veroordeeld. Ja. En dat is dus het probleem. Zij kunnen niet kiezen voor hun eigen geluk en stukje goede opvoeding waar ze recht op hebben. Ik ben het er volledig mee eens dat er dan mensen moeten opstaan die in ieder geval PROBEREN alles en iedereen binnen zo'n gezin weer op de rit te krijgen. Want uiteindelijk zie ik dat die ouders zo ook niet gelukkig zijn. Ze zien hun eigen kinderen ontsporen en hebben geen idee meer hoe dat proces te stoppen. Hoe meer de kinderen protesteren hoe harder zij schreeuwen. Het is (inmiddels) pure onmacht ook. En een neerwaardse spiraal die IEMAND moet stoppen voordat er écht erge dingen gebeuren!

Uh, nog even een aanvulling: de vormen van kindermishandeling die ik genoemd heb, zijn strafbare feiten.

Ok, ik kom weer van mijn stokpaardje af.

Pfffttt. Schenk mij maar een glaasje wijn in.

:D

Mmmm wijntje, ik doe mee.

Maar, als ik nog even vragen mag, wat kunnen we nu het beste doen denk je? Is met de betrokken ouders praten ALTIJD eerst beter? Er is wel iets voor te zeggen natuurlijk; ze een kans geven zeg maar.

Je ziet wel eens van die nanny-programma's op TV. Ze kunnen er zo in. Ze kijken zó veel TV en dan denk ik wel eens "zien jullie dat dan (zelf) niet, dat het zo copy-paste op jullie overgezet kan worden?".... En dan zijn de koppels op TV vaak verbaal/taakundig gemideld beter onderlegd en zeggen ze (op TV) niet van die rare dingen tegen hun kinderen... :confused:

Nou ja, eerst proost dan maar.

Ik zou er in jullie geval, je woont er naast, niet zelf aan knutselen.
Laat het over aan de professionals.
Ga eerst eens bellen met het AMK en vraag om advies.
Misschien kunnen ze je coachen hoe je het wel zelf op een goede manier kunt doen.
Kan ik vanaf dit forum moeilijk doen. LOL
Maar zeker niet hals-over-kop op de stoep gaan staan.

Proost!

:D

Haha, dat hals over de kop hoef je niet bang voor te zijn. We wonen hier nu bijna anderhalf jaar en het is al die tijd al gaande. In het begin trek je je wenkbrauwen op, ken je dat? Iedereen gaat wel eens over de rooie. Een tijd later kom je ineens tot de conclusie dat je eigenlijk basically wel IEDERE dag wakker wordt van het geschreeuw van de buurvrouw naar haar kinderen.

Dan denk je nog een tijdje dat er wel ééntje vroeg aan het puberen zal zijn (yep, struisvogelpolitiek voor de lieve vrede) en doe je een tijdje of je het niet hoort. Maar die kinderen kwijnen weg. Lopen continu op hun tenen. De schutting is niet hoog genoeg en de muren zijn niet dik genoeg :eek:

Ik zal je advies opvolgen denk ik. Thanks.
Dan drinken we maar op de goede afloop, nietwaar?

Cheers!

Hebbes.... AMK

Duh, ze zijn om half vijf al dicht.... alleen voor héééél dringende zaken..... nou ja, het kan nog wel een dag wachten, of een paar. Ik weet niet. We hebben al lang het gevoel dat we IETS moeten doen. Eerst maar eens advies inwinnen zoals je, terecht, zei. Misschien kunnen we toch nog eerst zelf iets doen.... :eek:

Last edited:
Zo goede discussie over de buurkids :rose: Tsja blijft een lastige, in mijn vorige huis had ik een vervelende buurman. Een keer belde ik de politie, maar die vroeg meteen heb je al met je buurman gesproken hierover, ja zei ik al zo vaak en toen pas kwamen ze eindelijk, met als gevolg dat de boel alleen maar escaleerde. Dus pas met stappen zet naar je buren over dit onderwerp.

Doe mij maar een biertje...... :catroar:

Barvrouw uit Kansas krijgt 10.000 dollar fooi
HUTCHINSON - Een barvrouw in Hutchinson in de Amerikaanse staat Kansas heeft zondag een fooi van tienduizend dollar (7.800 euro) gekregen van een van haar vaste klanten nadat hij voor 26 dollar (20 euro) had gegeten.

De gelukkige, Cindy Kienow, die in de restaurantketen Applebee's werkt, was perplex toen ze de fooi ontving. "Ik kon me niet bewegen", vertelde ze aan een lokale krant. "Ik wist niet wat ik moest zeggen. Hij zei 'Hier kan je zeker wel iets leuks van kopen, hè?' En ik zei 'Ja, dat kan ik zeker."'

De gulle klant komt een paar keer per maand in het restaurant eten, zei Kierow, en dan praten ze wel eens over het weer en de actualiteit. Maar ze heeft geen idee waaraan ze de fooi te danken heeft, zei ze. "Ik hoop wel dat hij nog eens terugkomt zodat ik hem kan bedanken, want die dag was ik met stomheid geslagen."

Proost MG ;)

E's Toy said:
Barvrouw uit Kansas krijgt 10.000 dollar fooi
HUTCHINSON - Een barvrouw in Hutchinson in de Amerikaanse staat Kansas heeft zondag een fooi van tienduizend dollar (7.800 euro) gekregen van een van haar vaste klanten nadat hij voor 26 dollar (20 euro) had gegeten.

De gelukkige, Cindy Kienow, die in de restaurantketen Applebee's werkt, was perplex toen ze de fooi ontving. "Ik kon me niet bewegen", vertelde ze aan een lokale krant. "Ik wist niet wat ik moest zeggen. Hij zei 'Hier kan je zeker wel iets leuks van kopen, hè?' En ik zei 'Ja, dat kan ik zeker."'

De gulle klant komt een paar keer per maand in het restaurant eten, zei Kierow, en dan praten ze wel eens over het weer en de actualiteit. Maar ze heeft geen idee waaraan ze de fooi te danken heeft, zei ze. "Ik hoop wel dat hij nog eens terugkomt zodat ik hem kan bedanken, want die dag was ik met stomheid geslagen."

Proost MG ;)

Waar ik maar mee wil zeggen (met dank aan E's) dat, als er IEMAND is die die behoefte ook voelt, deze 'barvrouw' tips niet van de hand zal wijzen.

Het verhaal deed me, overigens, sterk denken aan de film (gebaseerd op een waargebeurd verhaal, ook, zo claimt de film) "It could happen to you" met Nicolas Cage en Bridget Fonda die een politieman en een serveerster spelen. Cage kan haar geen fooi geven en voelt zich schuldig. Hij heeft wél net een loterijticket gekocht en belooft haar dat ze de helft mag hebben als hij wint. Hij wint, en komt zijn afspraak na, tot grote verbazing van de serveerster (natuurlijk) en woede van zijn vrouw (gespeeld door Rosie Perez). Vermakelijke film.

Nou, goedemorgen dan!
Mag ik daar uit opmaken dat het etentje een succes was?

Ik zal even nieuwe zetten.... hier, glaasje verse jus vast... :D

LOL Dank je.
Ja heel gezellig, nog tot sluitingstijd in de kroeg gezeten.

En ja, ik heb tenslotte wat te vieren.
En het is mijn laatste (enige) week vakantie.

:nana:

Ja, vakantie, dat ook, maar ik bedoel ook het afronden van je werk (en 'het behalen van je diploma' ;) )

Zo, verse koffie. Het is akelig stil hier de laatste paar dagen. Iedereen druipt weer af :eek:

Alleen de sterken blijven over, wat jij BT?

For info take a look at this topic

Edit: I don't think so! You posted this in all sort of threads and it's the only thing you've done so far at Lit. Please come back when you really have something to say.

I deleted the link because I do not trust the source.

M's Girl
Moderator Dutch Lit​

Last edited by a moderator:
Back