The Dutch Lit Café

Och.... dat zal toch wel meevallen? :D

Als we ons aan dieren gaan linken, wat zal ik dan zijn? Juffrouw mier? Een bezige Bij? Hmmmm....

Heel mooi. Als je eerst niet goed genoeg kijkt lijkt het wel een foto. Zeer gedetailleerd!

Een aardige avatar om op Lit te gebruiken denk ik.
Jezelf blootgeven zonder herkenbaar te zijn.

Of heb je me al gevonden, ;)

rakeandhoe said:
Een aardige avatar om op Lit te gebruiken denk ik.
Jezelf blootgeven zonder herkenbaar te zijn.
Precies. Heel goed. En nee, ik denk niet dat ik je al gevonden heb! Maar moet nog even verder Zoomen.
Wat ben jij vroeg, trouwens! :D

Koffie dan maar?

Sorry, maar moest vroeg weg.
Klusje in Friesland, ben net terug.
Doe me nu maar een bakkie, een lekkere sterke, was een rampenklus.
Zeik en zeik natte regen de hele dag aan de Friese kust, probeer dan maar eens fotos te maken.'
En koud brrrrrrr......

Tsja, het was oerhollands takke(n?)weer. Bleg.
Ik ben wel aan een borrel toe. Ook hartstikke druk geweest. Geeft niks; 't is voor het goede doel.

Zo moet je het maar zien M's. Alles voor het goede.
Rustig hier vanavond, zal wel aan de woensdag liggen denk ik. Stierenavond.
Ik ga slapen.
Doeg

Woensdagavond, midden in de week.
Toen ik jong en sexueel (nog) actiever was, was Stierenavond de aanduiding om je sexuele contacten te onderhouden. Had je nergens anders tijd voor.

Goedemorgen.
Bakkie met slagroom please.
Heb je dr ook een stukje appeltaart bij.

Woensdag gehaktdag, ja dat is het ook.

Nah, da's ook toevallig, ik had nèt gebakken :rolleyes: :p
Dus: ja. Koffie en taart, mét slagroom. Alstu.

Het wordt helemaal lekker weer! :D Wilde plannen voor het weekend?

Morgen komen de kinderen en aanhang op visite.
Dus er moet gekookt worden, en dat doe ik.
Russisch, mmmmmm......lekker

Russisch? Haha, daar heb ik nog wel een verhaal over, maar dat moet een andere keer! Wij hebben dit weekend ook de kinderen en die moeten zo uit school gehaald worden!

Later!

Is de bar lady al aanwezig?
Graag een bakkie koffie met een stuk appeltaart a.u.b.
Doe dr maar een scheutje extra melk in, beetje last van het russisch eten.
Ga je het verhaal nog vertellen die je hebt?

Goedemorgen! Ben ik de Bar Lady? In dat geval is ze present, ja.

Koffie komt er aan, met taart. Ja? Is je Russisch eten wat zwaar gevallen? Moet je dan wel koffie met (extra) melk drinken? Ik zou alleen melk drinken in dat geval. Kapselt de maag in, zei mijn moeder altijd, maar idealerwijs moet je het drinken (dan) voordat je gaat eten. Anyway...

Mijn verhaal?
Ging elke maand met een paar meiden uit eten en we streefden ernaar iedere keer een andere (wereld-)keuken aan te doen. En dus gingen we op een avond Russisch eten. Geen van ons had ooit eerder met die 'keuken' kennis mogen maken dus we waren benieuwd naar wat we konden verwachten.

We hadden van te voren gereserveerd bij een klein restaurantje (dat we dus niet kenden) in de Pijp in Amsterdam. Het was om te beginnen even zoeken want het was gevestigd in een 'gewone' straat waar verder geen winkels en 'gewone' restaurants waren. Beetje het huiskamerrestaurant idee, bleek achteraf. We waren die avond de enige gasten, zo bleek.

Onze kok (en tegelijkertijd ober) bleek een van oorsprong 'echte Rus' die zijn huiskamer omgetoverd had tot restaurant. Aan muren (en plafonds!) hingen berenvellen en opgezette koppen van ex-wild. Toen we binnen kwamen stond het eerste gerecht al klaar op tafel. Een schotel die het meest leek op wat wij in NL "Russisch Ei" zouden noemen; een aardappelsalade, veel mayo, ei en een keur aan garneringen. Een hele hap. Dus dít was nou Russisch eten?

De schotel was prima maar machtig. De Rus kwam vragen of het smaakte en bood ons onze derde Vodka aan. We bedankten even. Hij schoof aan en kwam met een serie sterke, doch amusante verhalen op de proppen. Daarna stond hij weer op. Zo....

Hij vroeg of hij nu het volgende gerecht kon serveren. Volgende gerecht? We waren in shock!!! :eek: Nóg meer eten? Nou..... to make a very long story somewhat shorter..... 'het volgende gerecht' bleek voorgerecht nummer twee te zijn, want daarna volgden er (officieel) nog twee (!!) hoofdschotels en een dessert en daarna was het de bedoeling dat we koffie en nog meer Vodka zouden drinken geloof ik. Toen we in de gaten kregen dat er nog héél véél meer eten aan zat te komen na het copuleuze Russisch Ei zijn we zéér mondjesmaat van de rest gaan proeven. En dus heb ik daar voor het eerst van mijn leven zwaan gegeten. Voor het tweede hoofdgerecht hebben we vriendelijk doch dringend bedankt. Het was óók een kwestie van tijdsnood, want een paar van ons moesten laatste treinen enzo halen op deze doordeweekse dag. De Rus was duidelijk teleurgesteld dat deze toch zo gezond ogende meiden het gehele maal niet weg wisten te werken, maar goed, wij waren klant en alszodanig de Koninginnen (in dit geval).

Het was een zeer vermakelijk avond en ervaring. Ik droom er nog wel eens van (zou Wim Sonneveld zeggen) als ik zwaar getafeld heb! :D

Wat de melk betreft, ik heb geen medische achtergrond, dus ik weet niet wat er nu het beste is. Wat ik wel weet is dat extra melk in de koffie zorgt dat de aanwezige coffeine in ieder geval wat minder sterke reacties geeft op mijn maag. Vandaar.

En Russisch eten, inderdaad, veel, veel, veel.
Wat ik heb gemaakt viel mee hoor.

Voorvoorgerecht: zoute augurken met honing en room.

Voorgerecht : Solanka, soep met ham, worst, rundvlees, varkensvlees, salami, kappertjes, wortel, ui, laurier en atuurlijk weer de zoute augurken.

Hoofdgerecht: rundvlees, eerst gebraden in ganzereuzel en gestooft in wodka met tomaat. Natuurlijk diverse kruiden voor de speciale smaak. Opgediend met flink mierikswortel (horse radish).
Zuurkool met kruidnagel, peper en jeneverbessen. Hierdoor de ganze-kaantjes gedaan die ik kreeg na het uitbakken van de reuzel.
Spercieboontjes in stukjes met gepofte sjalotten en spek.

Nagerecht: gelatinepudding(citroen) met munt en room.

Ik heb verschillende lezingen en presentaties gedaan in Rusland.
Groot begrip natuurlijk Rusland, maar de laatste was in Novosibirsk (zuid-siberie) wat licht in de punt van Siberie tussen de grens van Kazachstan en Mongolie.
Ook bij die bezoeken natuurlijk geweldige bufetten die aangericht werden met veel, veel, veel eten, maar wat nog erger is heel veeeeeeeel vodka.
Flessen tegelijk op tafel en na/tijdens elke speech, gerecht en social talks een heffen van de glazen.
Zoals je misschien weet is in Rusland de gewoonte om tijdens deze gelegenheden elk 3e glas geheven wordt op de dames die aanwezig zijn.
Deze toast wordt gedaan door de gast (ik in deze gevallen) die ook aangezeten is bij de dames aan tafel. (wat ee ramp is)
Na zo ongeveer de 10 toast of zoiets wilde mijn hoofd niet meer terug in de stand zoals hij normaal hoort te staan.
Gelukkig viel dat niet op omdat een ieder ondertussen met een scheve kop liep.

Na het buffet natuurlijk nog meer wodka en russisch bier.
Weten we dus ook gelijk waarom de gemiddelde leeftijd van de Russische man 54 jaar is en van de vrouw 57.

Weekend viel nog wel mee. Ik weet niet hoe de rest (haha) 'zit', maar ik ben gewoon hartstikke druk! Ik heb trouwens wel de eigen website bouwen thread weer even boven water gehaald met een vraag waar jij, Rake, misschien iets te melden hebt?

Ha, drukdrukdruk. Hebben we allemaal een beetje last van denk ik.
Maar goed, heb inmiddels geantwoord in de eigen website thread.

Back